Post Description
Stopt u maar met de meditaties. Sorry voor deze schijnbeweging.
Wat zou er gebeuren als alles mag zijn zoals het is? Als je de behoefte aan controle opgeeft en in plaats daarvan alles wat zich voordoet op elk moment omarmt? Pas als we dit doen en stoppen met manipuleren, kan er volgens Adyashanti iets als ‘ware meditatie’ ontstaan.
Ware meditatie heeft geen richting, doel of methode. Alle methoden zijn gericht op het bereiken van een bepaalde geestestoestand en al die toestanden zijn beperkt, vergankelijk en geconditioneerd. Fascinatie met geestestoestanden leidt slechts tot slavernij en afhankelijkheid, terwijl ware meditatie juist is: verblijven in oorspronkelijk bewustzijn.
De simpele, maar diepzinnige vraag ‘Wie ben ik?’ kan volgens Adyashanti aan het licht brengen dat ons zelf niet de eindeloze tirannie van de egopersoonlijkheid is, maar objectloze vrijheid van zijn – oorspronkelijk bewustzijn, waarin alle toestanden en objecten komen en gaan als manifestaties van het eeuwige ongeboren zelf dat wij zijn.
Ware meditatie is een onderzoek naar het begrip meditatie. Wat is meditatie? Waarom mediteren we? Waartoe kan meditatie leiden? Adyashanti (1962) beantwoordt deze, en veel meer, vragen onder andere aan de hand van zijn persoonlijke geschiedenis en decennia lange ervaring met meditatie. In 1996 begon hij op aandringen van zijn zenleraar Arvis Justi zelf met lesgeven.
Adyashanti heeft een ‘vrij’ idee van de manier hoe je mediteert zonder allerlei technieken. Deze manier spreekt me zeer aan.
Het is een duidelijk omschreven praktisch boek!! gemakkelijk te lezen.
Lezersreacties op bol.com
Uit het boek:
Meditatief zelfonderzoek is de kunst om een spirituele vraag te stellen die hout snijdt. En een vraag die spiritueel veel oplevert verwijst ons altijd naar onszelf. Omdat het belangrijkste dat leidt tot spirituele bewustwording het ontdekken is van wie en wat we zijn – wakker te worden uit die droomtoestand, die trancetoestand van identificatie met het ego. En wil deze bewustwording plaatsvinden dan moet er een transformerende energie zijn die kan ontbranden tot bewustzijn. Er dient een energie te zijn die werkelijk krachtig genoeg is om het bewustzijn uit zijn trance van afgescheidenheid te wekken en ons de waarheid van ons wezen in laat zien. Onderzoek is een actieve betrokkenheid bij onze eigen ervaring die deze flits van spiritueel inzicht kan opwekken.
Ik wil herhalen dat meditatie zonder onderzoek tot een soort innerlijke afstandelijkheid kan leiden. Het kan ook voeren tot verschillende meditatieve toestanden; in een meditatieve staat komen is niet hetzelfde als spirituele bewustwording. We gebruiken het onderzoek om los te breken uit meditatieve toestanden en los te breken uit alle andere staten waarin we als mensen rondlopen – staten waar onze geest aan gehecht raakt en zich mee identificeert.
Zoals ik zei is het belangrijkste bij spiritueel onderzoek het stellen van de juiste vraag. De juiste vraag is een vraag die echt energie heeft voor jou. Bij spiritualiteit is om te beginnen het belangrijkste dat jij jezelf de vraag stelt: Wat is het belangrijkste? Waar gaat voor jou spiritualiteit over? Wat is de vraag die je in je binnenste voelt? Niet de vraag waarvan iemand jou vertelt dat die er zou moeten zijn, niet welke je hebt gehoord dat het zou moeten zijn. Maar wat is de vraag voor jou? Als je mediteert, waarom doe je het? Welke vraag probeer je te beantwoorden?
Wanneer je weet wat die vraag is, oprecht en authentiek, dan kun je met zelfonderzoek beginnen. Je kunt jezelf die vraag op een rustige, meditatieve manier stellen en kijken waar het je brengt.
Comments # 0