<< DTS James Solberg - Real Time in DTS-HD (op speciaal verzoek)
James Solberg - Real Time in DTS-HD (op speciaal verzoek)
Category Sound
FormatDTS
SourceCD
BitrateLossless
GenreBlues
TypeAlbum
Date 2 years, 3 months
Size 677.82 MB
Spotted with Spotnet 1.9.0.5
 
Website FlirtContacten
 
Sender PURISTen (lrtpDg)
Tag
Download    
 
Searchengine Search
NZB NZB
Sponsor
 
Number of spamreports 0

Post Description

JAMES SOLBERG BIOGRAFIE
GRAMMY genomineerd, twee keer winnaar van de prestigieuze WC HANDY AWARD voor "BLUES BAND OF THE YEAR", JAMES SOLBERG brengt nu zijn langverwachte vijfde solo-release, "REAL TIME", uit op het BLUES ECLIPSE-label. Deze ongelooflijke cd, die al wordt aangeduid als "in tegenstelling tot alle andere bluesplaten die je ooit hebt gehoord", is het hoogtepunt van JAMES' "buitengewone gitaarwerk, zang en geweldige songwriting".

James werd geboren in 1951 en leerde als jong kind voor het eerst 5-snarige banjo, viool en gitaar spelen. Zijn echte muzikale carrière begon in het midden van de jaren '60 toen hij optrad in R&R-coverbands in de Midwest. Op 15-jarige leeftijd verliet hij de school en ging op weg naar de bron van de muziek waar hij het meest van hield... Chicago. Hij raakte bevriend met EDDIE TAYLOR, die hem veel trucjes op gitaar liet zien. Gedurende deze tijd speelde Solberg met JOHNNY YOUNG, BIG WALTER HORTON en JIMMY REED, evenals met TAYLOR. Begin jaren '70 verhuisde hij naar Milwaukee en vormde hij een rockin' bluesband met JOHNNY WINTER-bassist JON PARIS. In die tijd woonde LUTHER ALLISON ook in Milwaukee, net getekend bij het MOTOWN-label, die regelmatig de maandagavondjams in BROTHERS LOUNGE zou bezoeken. SOLBERG en PARIJS openden al snel voor LUTHER op de "vitrine" van het college circuit en het duurde niet lang of JAMES werd lid van de band van LUTHER. Samen op tournee van '75 tot '79, brachten ze "NIGHTLIFE" en "LUTHER ALLISON THE MOTOWN YEARS 1972-1976" (Motown- de laatste uitgebracht in '94), "LIVE AT MONTREAUX '76-'94" (uitgebracht in ' 95), "LIVE IN PARIS" en "LUTHER ALLISON LIVE".

De volgende drie jaar toerde JAMES met "Midwest legendes" SHORT STUFF, waaronder JUNIOR BRANLEY, (THE FABULOUS THUNDERBIRDS en JIMMY VAUGHN) en harpvirtuoos JIM LIBAN en nam het album "TALK IS CHEAP" op, het titelnummer dat later met gitaar werd opgenomen legende, JOHNNY WINTER.

In 1981, na tien jaar toeren van meer dan 300 één niters per jaar, pakte SOLBERG het in en vertrok naar het "Noordelijke land" om te rijden en Harleys en Indians te bouwen. Als machinist en monteur bij de plaatselijke Harley-dealer begon hij met het ontwerpen en fabriceren van zijn eigen innovatieve motoronderdelen.

Nadat hij "uitgedroogd" was, ging JAMES weer op pad met THE LEGENDARY BLUES BAND, met alumni van MUDDY WATERS, PINETOP PERKINS, WILLIE SMITH, CALVIN JONES en JERRY PORNOY. (ERIC CLAPTON) In 1986 en '87 toerde JAMES met THE NIGHTHAWKS en ELVIN BISHOP. Op dat moment startte James de JAMES SOLBERG BAND met onder meer ROBB STUPKA op drums, MIKE VLAHAKIS op toetsen en KEN FALTINSON op bas, allemaal later om de tour- en opname-eenheid te worden voor LUTHER ALLISON AND THE JAMES SOLBERG BAND.

Een van hun eerste optredens als THE JAMES SOLBERG BAND vond ze op een chique uitgaansgelegenheid in Eau Claire, WI, bekend als THE STONES THROW, waar na een late nacht pokerspel na het optreden, JAMES naar buiten liep als eigenaar van de plek! Van 1987 tot 1993 had JAMES een reeks successen, waaronder optredens van vrijwel elke grote bluesact die momenteel op de weg is. Hoewel JAMES en de band nog steeds af en toe touren, hebben ze hun wekelijkse optreden in de club voor de "WEDNESDAY NITE BLUES PARTY" nooit gemist. Een van die optredens bij THE STONES THROW was JAMES' oude zielsverwant, LUTHER ALLISON, die in 1993, verlangend om terug te keren van zijn lange en succesvolle overzeese vakantie, JAMES benaderde met het idee om zich te herenigen en "de VS te veroveren". Spoedig, LUTHER ALLISON AND THE JAMES SOLBERG BAND zou de headliner zijn van bijna elk groot festivalpodium ter wereld! Voor LUTHER's vroegtijdige dood in '97 begonnen LUTHER en JAMES aan een "tour de force" met de opnames die vaak worden aangeduid als "de beste drie hedendaagse back-to-back bluesalbums aller tijden". "SOUL FIXIN' MAN", "BLUE STREAK" en "RECKLESS" wonnen ontelbare prijzen en onderscheidingen over de hele wereld. Beschouwd als "de definitieve live-record", "LIVE IN CHICAGO", werd postuum uitgebracht, en ontving ook WC HANDY AWARDS en GRAMMY-nominaties, evenals lovende kritieken voor het samenwerken van LUTHER ALLISON en JAMES SOLBERG'S Creative. JAMES was er voor alles! JAMES de songwriter, JAMES de gitarist, JAMES de producer, arrangeur en bandleider.

Gedurende deze periode vond JAMES op de een of andere manier de tijd om nog meer goed ontvangen en veelgeprezen eigen albums uit te brengen. "SEE TH MY GRAVE IS KEPT CLEAN" en "ONE OF THE DAYS" werden respectievelijk aangeprezen als "een van de beste releases van het jaar".

Kort na de dood van LUTHER, met de behoefte om "iets te zeggen", was JAMES terug in de studio om "LA BLUES" op te nemen, een louterend eerbetoon aan zijn lijden en angst bij het verlies van zijn goede vriend en partner. Een van de fragmenten uit die sessie vond zijn weg op "TANGLED UP IN BLUES: THE SONGS OF BOB DYLAN". SOLBERG's vertolking van "BALLAD OF A THIN MAN" wordt geprezen als "een van de sterkste, meest eerlijke nummers" op de cd. Typerend voor zijn arrangeer- en uitvoeringsvaardigheden, "begreep hij alle implicaties van DYLAN's opname en tilde ze vervolgens allemaal naar een hoger niveau, zowel instrumentaal als vocaal". Een andere krachtige release, "THE HAND YOU'RE DEALT", volgde in 2000, waarmee de diversiteit en bekwaamheid van zijn liedjes werd uitgebreid,

Naast een begenadigd muzikant is SOLBERG ook getalenteerd in het helpen van andere muzikanten om goed te klinken. Naast zijn werk met ALLISON heeft hij ook cd's gearrangeerd, geschreven, geproduceerd en gitaar gespeeld voor DEBORAH COLEMAN, THE NIGHTHAWKS, SANDY CARROLL, JAY STULO, BONNIE LEE en BARKIN' BILL SMITH, om er maar een paar te noemen. Hij heeft een "liefde voor het creatieve proces" en voelt dat hij "goed is in het optimaal benutten van een muzikant", omdat hij in staat is hun boodschap met meer duidelijkheid over te brengen na het luisteren naar hun ideeën. Ondanks zijn extra muzikale inval, stelt de ware artiest in hem dat "niets beter is dan het live te doen".

Op speciaal verzoek de CD "Real Time" uit 2004 in DTS-HD.

Tracklist:

1 James Solberg It's Alright 05:50
2 James Solberg Real Time 05:13
3 James Solberg Let The Teardrops Fall 04:49
4 James Solberg Secondhand Smoke 05:44
5 James Solberg I Like Lovin' You 04:40
6 James Solberg Champaign Dreams 03:32
7 James Solberg Everybody Wants To Go To Heaven 05:03
8 James Solberg Fightin' all 'Round The World 05:39
9 James Solberg Rockin' The Cradle 02:25
10 James Solberg Ever Seen A Rainbow 04:35
11 James Solberg Down, Down, Down 06:22
12 James Solberg Gotta Play My Blues 07:02


*************************************************************************
* DTS (Digital Theatre System) alleen met speciale apparatuur en/of software af te spelen *
*************************************************************************

- Ik post alleen DTS en DTS-HD muziek, die ik met een eigen upmix heb gemaakt.
- Ik post niets in FLAC, WAV, MP3, ZELFS NIET OP VERZOEK !!!!!!!!!!!!!!

*************************************************************************



Bron: CD-24/48
Methode: de Nieuwste
Opmerkingen: een geweldig blues album, gaat luisteren en genieten.

Oja, laat vooral een berichtje achter als je wilt.

Comments # 0