<< FLAC John Surman- Invisible Threads [ECM 2588] 2018 FLAC
John Surman- Invisible Threads [ECM 2588] 2018 FLAC
Category Sound
FormatFLAC
SourceCD
BitrateLossless
GenreJazz
TypeAlbum
Date 6 years, 6 months
Size 1.04 GB
Spotted with Spotnet 1.9.0.5
 
Website SexBook
 
Sender ecmposter (ofNKeQ)
Tag ecm
Download    
 
Searchengine Search
NZB NZB
Sponsor
 
Number of spamreports 0

Post Description

Weer een heerlijke recente (januari 2018) plaat van het ECM label in FLAC kwaliteit met artwork en 10% par bestanden om te herstellen. 

bezetting: John Surman saxofoons en basklarinet, Rob Waring vibrafoon en marimba, Nelson Ayres piano.

De Brit John Surman (1944) is een unieke blazer, die evenzeer thuis is op basklarinet als op sopraan- en baritonsaxofoon. Met de Braziliaanse pianist Nelson Ayres en de Amerikaan Rob Waring op vibrafoon en marimba, nam hij in juli 2017 in Oslo een buitengewoon sfeervol album op met twaalf welluidende composities. Stukken die misschien meer refereren aan volksmuziek dan aan jazz. Veel thema’s zijn dansbaar en kun je zo meefluiten.

Het beginthema’ At First Sight’ zet meteen de toon met uitgebreide en soepel klinkende improvisaties. Surman laat zijn sopraansaxofoon als het ware zingen en de vibrafoon van Waring vult zijn muzikale vondsten aan. Ayres beweegt zich meer op de achtergrond als adequaat begeleider en ritmisch ondersteuner.

Alle composities zijn van Surman zelf afkomstig, behalve de door pianist Ayres geschreven ‘Summer Song’, eveneens een uitgebreid feature voor de prachtige sopraansaxofoon.

Sonoor is het basklarinetspel van Surman op nummers als ‘Within The Clouds’ en ‘On Still Waters’, ‘The Admiral’ en ‘Stoke Damerel. Het begin van ‘The Admiral’, met in de begeleiding de volle ‘houten’ klank van de marimba, zindert nog minutenlang in het gehoor na. Met spannende improvisaties waarmee de leider in de voetsporen treedt van pionier Eric Dolphy (1928-1964), die dit bijzondere instrument definitief een plek gaf in de jazz. Gracieus klinkt hij op baritonsaxofoon, jarenlang zijn hoofdinstrument, maar op dit album helaas slechts op twee nummers te horen: ‘Concentric Circles’ en ‘Invisible Threads’. Inderdaad lijken de musici met onzichtbare draden aan elkaar vast te zitten, zo goed is het samenspel.

Opnieuw bewijst Surman - die net zoals Waring inmiddels in Noorwegen woont - dat hij een van de belangrijkste Europese improviserende musici is, met een eigen idioom dat gelijktijdig invloeden bevat uit de jazz, folk en hedendaagse kamermuziek. Een eigen amalgaam dat de grenzen tussen de genres definitief opheft.

Overgenomen van : http://www.jazzenzo.nl/?e=3870

Comments # 0