Post Description
Tim Simenon (Londen, 21 juni 1967) is een Britse danceproducer, die begin jaren 1990 succes had onder de naam Bomb The Bass.
Tim Simenons muzikale carrière begon midden jaren 80 als dj in de Londense Wag Club. Geïnspireerd door nieuwe muziek experimenteerde hij met keyboards en beatboxing. Na een korte cursus muziekproductie kreeg hij de kans om twee dagen lang opnames te maken in een muziekstudio. Samen met Pascal Gabriel, die later een grote naam zou worden in programmering, maakte hij het nummer Beat Dis, de debuutsingle van Bomb the Bass.
Het nummer, dat naar verluidt 500 pond kostte om te maken, bestond uit bij elkaar geknipte en geplakte samples, een opkomende hiphoptrend. Volgens de BBC, die de clip van Beat Dis vertoonde in hun muziekprogramma TOTP2, bevat het nummer 72 verschillende fragmenten, waaronder old-school hip-hop en funksamples (van de Jimmy Castor Bunch) en fragmenten uit The Good, the Bad and the Ugly en Thunderbirds.
Om de single uit te kunnen brengen, bleef Simenon werken als vakkenvuller en dj. Uiteindelijk werd de plaat uitgebracht door Rhythm King. De single werd voorzien van een Amerikaans importstempel en kreeg zo het aanzien van een New Yorkse clubhit. Het nummer was een groot succes en kwam rechtstreeks binnen op nummer twee van de Engelse hitparade. De smiley op de hoes heeft grote invloed gehad op de beeldcultuur rond acid house en rave.
Na Beat Dis volgden nog drie singles en het snel opgenomen album Into the Dragon. Het album leunde zwaar op het Japanse hiphoplabel Major Force, producer Steinski uit New York en het Engelse collectief Massive Attack/Wild Bunch and the 23 Skidoo / Ronin. Met het produceren van de populaire hitsingle Buffalo Stance van de Zweeds/Afrikaanse artiest Neneh Cherry, vestigde hij z’n reputatie als hitproducer. Het nummer, waarin Simenon met naam en toenaam wordt geëerd (Bomb the Bass, rock this place), wordt een internationale hit (nummer drie Engelse hitlijst, nummer één Amerikaanse dance-hitlijst) en bereikt de eerste plaats in de Nederlandse top 40. Hierna volgden meerdere hits, zoals Manchild en het album Raw Like Sushi. Hoewel Simenon niet het hele album produceerde, volgt het wel dezelfde urban-stijl, vooruitlopend op de Amerikaanse hiphoprevolutie.
Bij elk volgend album blijft Simenon zich afzetten tegen de heersende dansmuziektrend door steeds meer gebruik te maken van live instrumenten. Unknown Territory combineert rauwe rockgitaren met breakbeats. Het album Clear gaat nog een stap verder en combineert bijdragen van Tackhead / On-U soundsystem met een mix van reggae en dub.
Simenons tweede album, Unknown Territory, moest in eerste instantie worden uitgesteld, ondanks de grote triphop hit Winter In July. Pink Floyd weigerde om een sample van het nummer Money vrij te geven, maar de grootste vertraging ontstond toen de band zich zag genoodzaakt om de naam Bomb The Bass tijdelijk niet te gebruiken, vanwege de mediacensuur rond de eerste Irakoorlog. De plaat werd tijdelijk uitgebracht onder de naam Tim Simenon.
Op z’n eerste drie albums is Simenons aesthetische fascinatie met niet-muzikale popcultuur duidelijk terug te vinden, zoals in het gebruik van samples van films als The Good, the Bad and the Ugly en Death Race 2000. Op Unknown Territory zijn fragmenten van films als Videodrome en Bladerunner gebruikt. Clear daarentegen bevat veel verwijzingen naar de werken (en het beruchte leven) van William Burroughs. De hoes is een eerbetoon aan de filmposter van Naked Lunch. Het nummer Bug Powder Dust is een samenraapsel van Burrougs uitspraken en imiteert in die zin diens ‘cut-up’-schrijfstijl. De veelvuldige verwijzingen naar drugsgebruik en het gebruik van gesproken tekst suggereren een vernieuwde terugkeer naar het beat-huwelijk van muziek en poëzie. De teksten zijn afkomstig van Justin Warfield, schrijver Will Self (die in de Beat-traditie heroïne combineerde met schrijverschap), en schrijver/muzikant Leslie Winer.
Tussen de Bomb the Bass-projecten door bleef Simenon werken als producer en remixer voor een hele reeks artiesten. Naast de 12-inch single Remember (vooral succesvol in clubs en raves in de UK) die hij met John Foxx maakte als Nation 12, produceerde hij ook voor Björk, David Bowie, Massive Attack, Ash, Seal, de rapgroep Consolidated, de Franse producer Hector Zazou, Gavin Friday en Depeche Mode.
Tracklist:
01. Beat Dis (12" Version) 5:58
02. Megablast [feat. Rap Merlin & DJ Dezire] 6:52
03. Say A Little Prayer [feat. Maureen] 5:28
04. The Air You Breathe 6:53
05. Don't Make Me Wait [feat. Lorraine] 4:19
06. Liquid Metal 4:24
07. Shake It 5:11
08. Dynamite Beats 1:46
09. Run Baby Run 4:47
10. On The Cut (2000 AD) 3:53
11. Hey You 3:24
12. Switching Channels 4:48
13. Dune Buggy Attack 4:49
14. Winter In July (Ubiquity Mix) 7:13
15. Megamix 2:57
Comments # 0