Post Description
Een week voordat in Zweden het midzomerfeest zal worden gevierd, worden in een voorstad van Göteborg twee Koerdische immigranten en een Nigeriaanse buurtwinkelier vermoord. Hun gezichten zijn met hagel kapotgeschoten. Inspecteur Erik Winter (liefhebber van Italiaanse kleding, Engelse schoenen, Zweedse vrouwen en Amerikaanse jazzmuziek) en zijn collega's ondervragen de mensen in de buurt met behulp van een tolk, Mozaffar Kerim. Onbedoeld komen ze zo op het spoor van een trafficking-netwerk: kinderen en jonge vrouwen worden tot prostitutie gedwongen en van appartement naar appartement getransporteerd.
Edwardsons boeken zijn in meer dan twintig talen vertaald. Er zijn wereldwijd meer dan drie miljoen boeken van Edwardson verkocht. De auteur won maar liefst driemaal de Swedish Crime Writers' Award voor beste Zweedse thriller. Zijn research is onberispelijk en zijn politieprocedures zijn levensecht.
Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
Deel uit de serie misdaadverhalen over de Zweedse politieman Erik Winter van de politie in Goteborg. Een paar dagen voor het midzomerfeest worden in een Goteborgse voorstad twee Koerdische migranten en een Nigeriaanse buurtwinkelier doodgeschoten. Hun gezichten lijken doelbewust door schoten onherkenbaar te zijn gemaakt. Erik Winter wordt met de zaak belast maar het onderzoek dat met behulp van een tolk wordt uitgevoerd, levert weinig bruikbaars op. Een klein jongetje dat tijdens de moorden voorbij de winkel fietste, is de enige getuige, maar die slaat op de vlucht. Winter komt op het spoor van een mensenhandelnetwerk, waarbij jonge kinderen tot prostitutie zouden worden gedwongen. Ondertussen wordt er weer een moord gepleegd en het wordt steeds belangrijker om de kleine getuige te vinden. Een goed geschreven, sfeervolle, maar ook wat sombere maatschappijkritische politieroman waarin de vluchtelingen- en migrantenproblematiek in Zweden een belangrijke rol speelt. Edwardson (1953) wordt als een van de beste Zweedse misdaadschrijvers beschouwd, zijn werk is meermalen bekroond.
Comments # 0