Post Description
Het verhaal van Peter Slaghuis, die we allemaal veel beter kennen als Hithouse eindigt tragisch. Daar staat tegenover dat zijn invloed op de dansmuziek zo groot is dat hij nooit vergeten gaat worden.
Peter is Rijswijker van geboorte en werd in zijn tienerjaren bevangen door het dj-virus. In de jaren tachtig vindt hij daarvoor een uitlaatklep. Tros-dj Ferry Maat gaf beginnende club-dj’s een kans in de rubriek “De bond van doorstarters” in zijn wekelijkse Soulshow. Peter maakte daar menig mixtapeje voor en bleek een neusje te hebben voor het elegant aan elkaar plakken van dansnummers. Hij ging dus al snel plaatjes draaien in clubs. Daarin was hij ongekend vernieuwend. Rond 1986 was Peter een van de eerste Nederlandse dj’s die houseplaten uit Detroit begon te draaien. Dat viel destijds nog niet zo erg goed in de Bluetiek-In te Rotterdam. Maar toen het kwartje eenmaal viel was het hek van de dam en was Peter de inspirator van menig dj, waaronder Rotterdams eigen Paultje Elstak.
Hevig geinfecteerd door het housevirus ging Peter op zijn zolderkamertje zelf plaatjes maken onder de naam Hithouse (juist: een letterlijke vertaling van zijn achternaam, een duidelijke gevalletje nomen est omen). Er volgden twee wereldhits en een hele zwik remixen van nummers van andere artiesten.
De eerste van die wereldhits was het nummer Jack To The Sound Of The Underground uit 1988. De singleversie sloot met als zijn samples aan bij nummers als Pump Up The Volume van M/A/R/R/S (1987) of Coldcut’s Doctorin’ The House (1988) en kwam hoog in de toppen 40 over de hele wereld. Maar het was de “Acid”-remix op de maxisingle die een belangrijke inspiratie bleek te zijn voor The Prodigy. Die remix is in feite de blauwdruk van hun No Good (Start The Dance) uit 1994. Dat nummer klinkt niet alleen als de remix, maar je hoort ook nog eens precies dezelfde sample van Kelly Charles You’re No Good For Me als op Jack. Dat zou nog gewoon toeval kunnen zijn, maar op Voodoo People uit hetzelfde jaar samplet The Prodigy ook nog eens de bliebjes die rond minuut drie van diezelfde Acid-remix klinken. Het riffje van Very Ape van Nirvana, een dwarsfluitsample en een wat drum-and-bassbeats doen de rest. Maar wederom een duidelijk eerbetoon aan Peter Slaghuis uit Rijswijk, dus.
Peter zelf heeft het succes in de jaren 90 helaas niet mogen meemaken. In 1991 kwam hij om het leven toen zijn auto uit de bocht vloog na een optreden in Amsterdam. Triest natuurlijk.
De nalatenschap van Peter is groot. Van het geld van zijn hits bouwde hij een studio en als labelbaas van zijn Hithouselabel ontdekte hij Ferry Corsten, Paul Elstak en Jochem Paap (a.k.a. Speedy J). Dat onderstreept nog maar eens dat is Peter de muzikale vader is van Hele Grote Meneren in de dansmuziek en een onmisbare schakel in het internationale succes van de nederdance. Ere wie ere toekomt.
Deze Collectie bevat de volgende Mixes & Remixes:
*Hithouse - Hithouse (The Album)
*Hithouse Hypes - Volume 1
*Peter Slaghuis - DiscoBreaks (1 t/m 13)
*Peter Slaghuis - Hot Dance Party (Hot Sound)
*Peter Slaghuis - The Remix Collection (3CD)
*Peter Slaghuis - Tribute (WayFM) 6 hours 07-08-2006
*Peter Slaghuis Mixen (53 Tracks)
*Hotsound Megamix Vol.3 - Mixed By Peter Slaghuis (Side A)
*Hotsound Megamix Vol.3 - Mixed By Peter Slaghuis (Side B)
*Move Your Feet To The Rhythm - Hithouse
*Peter Slaghuis- Yearmix 1987
*Two For Take Off - Side A
*Two For Take Off - Side B
Comments # 0