Post Description
Aan het eind van de jaren 1950 speelde Gil forró-muziek in een band met de naam Os Desafinados ("De Valsspelers"). Rond deze tijd hoorde hij voor het eerst de muziek van João Gilberto. Daarop kocht hij een gitaar en leerde hij de bossa nova te spelen.
In die periode studeerde hij bedrijfskunde, en nam hij jingles en reclamespotjes op. In 1965 verhuisde hij naar São Paulo, waar hij een baan kreeg bij de firma Gessy Lever, een voorloper van Unilever. Hij begon zich echter telkens meer op de muziek toe te leggen.
In 1964 waren de zangers Gilberto Gil, Caetano Veloso, diens zus Maria Bethânia, Gal Costa en Tom Zé te zien in de televisieshow Nos por exemplo ("Wij bijvoorbeeld"). Dit zou van groot belang zijn voor de carrières van deze zangers. Hierna begon Gil veel met Caetano Veloso samen te werken. In hun teksten kwam hun sociale betrokkenheid naar voren, een belangrijk element in de Tropicália-stroming die zij zouden vormgeven.
De eerste opname op een elpee stamt van 1965, toen hij het lied Iemanjá zong tijdens het Vijfde Festival van Balança, georganiseerd door de rechtenfaculteit van de Mackenzie-universiteit in São Paulo. Van dit festival werd een elpee opgenomen.
Daarna ging het snel. In hetzelfde jaar had hij zijn eerste hit, toen de zangeres Elis Regina het door hem geschreven nummer Louvação uitbracht. Maria Bethânia, die nog sneller bekend was geworden dan Gil, hielp om zijn carrière een verdere impuls te geven. In deze periode waren Gil en Veloso qua manier van werken, bekendheid en betekenis voor de Braziliaanse muziek een beetje vergelijkbaar met het duo Lennon & McCartney in Groot-Brittannië.
Gilberto Gil - Dia Dorim Noite Neon
01 Albertura - Minha Ideologia, Minha Religião.mp3
02 Nos Barracos Da Cidade (Barracos).mp3
03 Roque Santeiro - O Rock.mp3
04 Seu Olhar.mp3
05 Febril.mp3
06 Touche Pas À Mon Pote.mp3
07 Logos Versus Logo.mp3
08 Oração Pela Libertação Da África Do Sul.mp3
09 Clichê Do Clichê.mp3
10 Casinha Feliz.mp3
11 Duas Luas.mp3
Comments # 0