<< ePub Bob Schoorl - George Gershwin, van Broadway tot Carnegie Hall
Bob Schoorl - George Gershwin, van Broadway tot Carnegie Hall
Category Image
FormatePub
SourceScan
LanguageDutch audio/written
GenreHistory
TypeBook
Date 9 months, 1 week
Size 30.41 MB
Spotted with Spotnet 2.0.0.284
 
Website Sponsor UsenetBucket
 
Sender Jellehv80 (GYbjUA)
Tag Muziekgeschiedenis
Download    
 
Searchengine Search
NZB NZB
Sponsor
 
Number of spamreports 0

Post Description

Morgen een eeuw geleden, op 12 februari 1924, vond de première plaats van de ‘Rhapsody in blue’ van George Gershwin, met de componist aan de piano en het orkest van Paul Whiteman.
In de 50er jaren kocht ik het boek ‘George Gershwin, van Broadway tot Carnegie-Hall’ geschreven door Bob Schoorl.
Het leek me een mooie gelegenheid om er nu een ePub van te maken.
Als bijlage vind je hierbij MP3 files van:
1.Opname van de Rhapsody in blue, uitgevoerd door Oscar Levant (zie hoofdstuk 8) en het Philadelphia Orchestra o.l.v. Eugène Ormandy.
2. Grieving for you, piano solo door George Gershwin
3.Make Believe, piano solo door Gershwin.
Tevens wat informatie over de muziek-files.
Inhoud:
I. Waarin het „Er was eens...” de lezer voert naar een groot, ver land in de tijd, dat de gramophoon nog „phonograaf” heette; waarin de lezer kennismaakt met een muziekpaedagoog, met een van zijn leerlingen en waarin hij, in een discussie tussen deze beiden, twee werelden, twee eeuwen ziet botsen.
II. Waarin de klok nog een stukje verder teruggezet wordt; waarin de lezer kennismaakt met het leven van een hardwerkend emigrantengezin in New Yorks Lower East Side; waarin een klein jongetje zijn eerste Grote Desillusie beleeft, maar desondanks weet dóór te zetten en waarin tenslotte de aspiraties het weer eens winnen van het gezonde verstand.
III. Waarin de lezer de gelegenheid wordt gegeven te vertoeven in de keuken van Amerika’s amusementsmuziek; waarin enige beroemde koks uit die tijd aan hem voorgesteld worden; waarin de lezer een stuk theorie krijgt opgediend en waarin hij tenslotte ervaart, dat de weg van een Jong Talent niet over rozenpaden voert.
IV. Waarin George zijn Grote Kansen krijgt ep de eerste laat lopen; waarin de gewijzigde aspecten in de Amerikaanse samenleving na de eerste wereldoorlog worden gereleveerd; waarin de lezer voorts de weg wordt gewezen in een gevaarlijk Muzikaal Labyrinth en waarin tenslotte George zijn oude Ideaal bereikt... en nieuwe Idealen ontdekt.
V. Waarin Paul Whiteman George Gershwin voor een fait accompli plaatst, een bruggenhoofd bouwt in de regionen der concertmuziek en waarin tenslotte de befaamde „Rhapsody in Blue” veel stof doet opwaaien.
VI. Waarin het leven ogenschijnlijk op de oude voet verder gaat; wwaarin de lezer een blik gegund wordt tussen de coulissen van New Yorks Broadwaytheaters en waarin George, na zijn start mét Paul Whiteman, alléén verder opereert in de regionen der concertmuziek.
VII. Waarin de lezer iets gewaar wordt over het dagelijks leven van Beroemde George Gershwin: kennis kan nemen van de verdere lotgevallen van de Amerikaanse concertmuziek in het algemeen en waarin tenslotte een wanhopige George zijn eigen populariteit tracht te ontvluchten... vergeefs.
VIII. Waarin op een diner de verhitte gemoederen danig botsen; waarin het toeval George met een Weerbarstig Strijdmakker opscheept; waarin de lezer meegevoerd wordt naar Hollywood, waar hem andermaal een blik achter de schermen gegund wordt en waarin tenslotte weer geheel nieuwe successen aan Georges staat van dienst toegevoegd worden
IX. Waarin de Aspiraties het andermaal van het Gezonde Verstand winnen; waarin de lezer van het begin tot het einde George Gershwin aan zijn levenswerk gadeslaat en waarin tenslotte de nodige aandacht besteed wordt aan perscritieken.
X. Waarin teleurstelling George naar het vriendelijke, zonnige, vrolijke Westen voert; waarin tal van Oude Bekenden een feestelijke réunie vieren en waarin nieuwe vriendschap en nieuwe relaties nieuwe kracht geven aan Georges oude ambities.
XI. Waarin het papier, voor zover het de verdere lotgevallen van George Gershwin betreft, onbeschreven blijft.

Comments # 0